Jag kan spela violioliolej...

Idag fick jag min fiol! En riktig fin liten 10-delsfiol, som Amanda med flera har hjälpt oss att få hit från Göteborg. Det var tydligen inte lätt att få tag i så små fioler - men nu har jag en! Och idag hade jag min första lektion på Kulturskolan med riktig fiol. Förut har vi ju bara tränat med instrument av papp.
Här är jag på väg till min första riktiga fiollektion.
Min mössa är också ny, den köpte jag och pappa i helgen - och jag älskar den!


Jag kände lite på fiolen innan lektionen började.

Det är spännande, må ni tro, att iaktta alla stora barn som går på Kulturskolan. Många ser ut att spela fiol, men några verkar spela gitarr, cello och trumpet - och jag såg till och med en kille som cyklade ut på en enhjuling!! Det har jag aldrig sett förut! Han cyklade runt lite framför mig för han märkte nog att jag tyckte det var häftigt...
Min fiollärare heter Bosse, och han är jättesnäll. På tisdagar har jag lektion tillsammans med en flicka som heter Vera. Hon har en ännu mindre fiol än jag, och det var första gången för henne också idag med riktig fiol. På fredagar brukar vi ha grupplektion och då är vi sex barn.
Strängarna heter Erik, Anna, David och Gustav. Här spelar vi på en i taget.
Det fick vi i läxa att träna på till nästa gång.

Förra gången jag och Vera hade lektion i hop i den stora salen fick vi göra lite allt möjligt. Vi sjöng när Bosse spelade piano till exempel...
Sedan så turades vi om att leda lektionen. Här visar jag hur de andra ska spela "Köttbullar med lingon" på pappfiol. Allt för att träna på hur man håller och hanterar instrumentet. Vi skulle ju vara väl förberedda när de riktiga fiolerna kom.
Det är jättekul med fiol och jag vill spela hela tiden, men jag antar också att det här innebär att jag borde kunna spela rockgitarr när jag blir lite större. För det drömmer jag om...
William är väldigt förstående i det hela också. Han stannar så snällt kvar på dagis den stunden jag har lektion, med vetskapen om att han kommer att få göra likadant när han är fyra år. Sedan så fick han prova min fiol hemma - och han var faktiskt riktigt duktig!
Vi ses snart igen! Kram!

Kommentarer
Postat av: mormor

Oj! vad du lär dej mycket, så söt fiolspelare har jag aldrig sett. tänk vad William har att ta efter, du kan ju lära honom både det ena och det andra.fortsätt spela och cykla så ses vi snart!!!

2011-10-26 @ 15:51:48
Postat av: Farmor

Så fantastiskt kul att du lär dig att spela fiol Astrid! Jag ska laga min snart så har vi ju snart ha en hel orkester i familjen!

2011-10-26 @ 20:52:18
Postat av: Linnéa

Gud vad duktig du är Astrid!Men det där med din dröm om att bli elgittarist,det kommer jag att bli för just nu så spelar jag gittar, och kommer om något år kunna spela elgittar, och då kommer jag att kunna lära dig en hel del av vad jag lärt mig,så då kommer du ifall du vill kunna lära dig att spela elgittar av mig!



/Kram Linnéa!

2011-11-01 @ 15:48:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0