God fortsättning på det nya året!

Nu ska ni få höra om vår jul! Men först ska ni få se vilken vinter vi har haft - i en dag! Det nya året började riktigt bra för då vaknade vi av att William stod i sängen och tittade ut genom fönstret och ropade lyckligt att "nu har snön kommit"!! Han var salig från den stunden, och jag var riktigt glad också av att få åka pulka och leka med kramsnön. Fast jag hade lite feber den dagen, så jag tog det riktigt lugnt...


Pappa hjälpte oss att bygga en jättestor snögubbe! Han jazzar lite, som ni ser.


Nästa morgon vaknade vi av att William grät så förskräckligt. Han stod i sängen och tittade ut genom fönstret och kunde konstatera att "ALL snö är borta!". Det enda som var kvar av snögubben var hans näsa, halsduk och keps. Wille grät och grät, men det blev lite bättre när han fick leka Petter Northug i källaren med sina skidor.

Nu ska ni få se hur julen började hos oss. Mormor och morfar kom hit några dagar före julafton och myste med oss när mamma  och pappa jobbade. Vi gjorde bland annat lukta-gott-apelsiner, jag och mormor!


Dagen före julafton var det skink- och julgransdags.

Är det vanligt att man har en smurf som lagar julskinkan?

Lillkusin Bertil kom till oss på kvällen - åh vad vi hade längtat efter honom!

Till sist var det jag som bar in julgranen - nu skulle den prydas!


Så här blev det när granen var klar! Morfar såg till att allt gick som det skulle, sedan satt han där han satt.


När granen var klar tyckte man att vi barn skulle gå och lägga oss. Mamma och pappa pratade om att det är bra att gå och lägga sig tidigt dagen före julafton, för då blir det julafton fortare. Jag vet inte var de vuxna får sina idéer ifrån, det där tyckte vi bara lät helt ologiskt. Vi ville ju vara uppe och prata om tomten och fundera på vad vi skulle få för julklappar! Men tillslut somnade vi, fulla av förväntan!

Så när julaftonsmorgon kom, väckte William mig och vi smög ner för att titta om tomten varit där med några julklappar - och det hade han! Under granen låg två paket, ett till oss var.


Det var varsin superhjältemask - precis vad vi hade önskat oss!
När vi tog vårt julbad på julafton hade tomten varit och lagt massor av julklappar under granen. Vi bara längtade till att han skulle komma och dela ut dem efter Kalle Anka.

Och tillslut såg vi en lykta där ute...


Han var väldigt lik Stickan...

...och Berra kände sig trygg i hans famn:


Vi fick så många roliga julklappar! Den allra största av dem var en bilbana som vi fick av farfar, och som vi lekte med i tvättstugan när alla julklappar var öppnade.


Efter tre dagar med julmat hemma, i Kil och hos farmor åkte vi med mormor och morfar hem för att träffa mobbo och kusinerna. Det var jättemysigt och vi lekte med Linnéa hela dagarna, och Alfred en dag.

Linnéa spelar julsånger för oss när vi sitter framför kaminen. Mysigt!

Vi gjorde stillsamma saker som Plocke-pinn, jag blev hejdlöst bra på det! William bara ganska bra, men han är ju bara tre...


Dagen innan nyårsafton åkte vi hem med tåget. Vi träffade en dam där som sa att hon såg en stor gul-orange aura runt oss... skumt... Undrar om hon kanske såg att vi tänkte på alla fyrverkerier som skulle lysa upp himlen på nyårsafton?

På nyårsafton hade vi fullt med folk hos oss - vi var inte mindre än åtta barn!

Vi åt pannkakor...

... och de vuxna åt kalkon:


Alla var nöjda! Fast jag hade ju som sagt lite feber, så jag varken åt eller lekte så mycket utan låg mest uppe under en filt och tittade på film. Somnade gjorde jag också en stund.

Men jag ville gärna att de skulle väcka mig innan tolvslaget, för fyrverkerierna de ville jag inte missa!
När de vuxna ätit så de nästan sprack och de hade väckt mig, var det inte många av barnen som hade orkat hålla ut... (se nedan) Endast Filip var pigg som en mört och det var vi två som sprang ut i kylan och såg alla ljuslyktor och fyrverkerier. Lite som Rapunzel....

Kram från Astrid och William!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh så mysigt ni verkar haft det! Vi har också haft det jättebra men vi har saknat er!

Hoppas vi ses på lördag! Kram

2012-01-04 @ 22:58:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0